HJÄLP

Asså jag måste väla monolg till min adution, vet inte riktig vilken jag ska ta.
Hjälpa mig.

1.  Ur ”Det allra viktigaste” av Nikolaj Jevreinov

Jag tycker… att mina år försvinner… ingen tycker om mig, utom mamma… men jag vet
ju… att det finns andra smekningar… inte en mors smekningar… heta smekningar…
det går runt i huvudet på mig när jag tänker på dem, och hjärtat slår så hårt att det gör
ont… Det kan hända att jag aldrig gifter mig… Men… Herre Gud, ska jag verkligen dö
utan att ha fått känna kärlek, jag vågar nästan inte drömma om det! Jag är ful och
eländig, jag kan bara gråta när jag ser mig själv i spegeln… men jag fattar inte varför jag
inte ska ha nån glädje… inte ens den enklaste lilla glädjen i hela världen…

2.  Ur ”Sommarkvällar på jorden” av Agneta Pleijel


Jag vill inte tillbaka till skolan, jag ser deras ögon framför mig, de är så nakna och hårda!
Så såg inte ungarnas ögon ut förr, förr fanns det drömmar och minnen i deras ögon, nu
är det liksom bara ett iskallt nu, ett tomrum, som fylls av digitalsiffror och video och
hårdrock… Förr i tiden tyckte jag att jag var en bra lärare, men nu vet jag inte längre, nu
tycker jag inte att jag är i kontakt med någonting längre, vad är det egentligen som har
hänt! Något har hänt med det här landet och med oss alla och med mig… Det är det jag
har försökt prata om hela sommaren, men ingen har velat lyssna…! Nej, jag är ingen
bra lärare längre! Vi har fått för oss att alla barn är likadana, när hände det! Och varför?

3.  Ur ”Måsen” av Anton Tjechov

Jag var rädd att du skulle hata mig. Jag drömmer varje natt att du ser på mig och inte
känner igen mig. Om du visste! Sedan jag kom hit har jag hela tiden gått omkring här…
vid sjön. Jag har varit vid ert hus många gånger och inte vågat gå in. Kom så sätter vi oss.
Vi sätter oss här och pratar, bara pratar. Det är så skönt här, varmt och skönt… Hör du
vinden? Jag har inte gråtit på två år. Sent igår kväll gick jag för att se efter i trädgården
om vår teater fanns kvar. Den stod kvar. Jag började gråta för första gången på två år, och
det lättade, det klarnade i själen. Se, jag gråter inte längre.


4.  Ur ”Deadline” av Björn Lindroth


Ibland får jag en känsla av att jag ska bli mobbad. Det är som ett sug i magen och så
tänker jag: om jag blir mobbad… Jag blir inte mobbad. Om man inte visar sig rädd, då
klarar man sig. Om jag kommer runt ett hörn och får se ett gäng, som i plugget, då sätter
jag igång: Tjena jävla degskallar, flytta på ré, ser ú inte att du står ivägen. Ska jag sparka
in gaddarna på ré ditt skitarsel… Så knuffar jag till någon… Som inte är för stor. Eller för
argsint. Då får man gå ifred. Å så får polarna respekt för en. Fast när jag var liten, blev
jag mobbad. Fast jag var så liten att jag inte visste vad det var en gång. Det var en
söndag. Jag lekte ensam på gatan. Då… då…då kom det två grabbar som jag aldrig hade
sett… Och… och… dom… tar och lyfter av gallret på en kloak… och släpper ner mig i
kloaken… Där hänger jag… i fingertopparna i kanten… Ja, det var mycket vatten där
nere. Det var väl en tre meter till botten. Där hängde jag i luften… och… dom där
grabbarna… dom… dom… la på gallret… på mina fingrar…!!!! Och sen går dom
därifrån… Å garvar!!! Grabbar!!! Vad gör ni grabbar??? Ta bort locket, det gör så ont i
fingrarna. Grabbar… hör ni inte??? Va bussiga nu grabbar… Jag har inte gjort något…

5.  Ur ”En midsommarnattsdröm” av William Shakespeare


Vad du är olik dig! Vad ska jag göra?
Var går den gränsen, om du hatar mig?
Hatar du mig? Min älskling, vad har hänt?
Jag är ju Hermia och du Lysander,
Och jag är lika vacker nu som nyss.
På en natt har du hunnit älska mig
Och lämna mig – Gud, det är inte sant!
Menar du allvar? Att du hatar mig
Och älskar Helena.
Å du din kräftsvulst! Skådespelerska!
Din kärlekstjuv som smög omkring i natten
Och stal hans hjärta från mig! Nu förstår jag.
Hon har lagt märke till att hon är längre,
En liten aning längre än vad jag är
Och med sin längd, sin ståtliga figur,
Sin jättehöjd, har hon förtrollat honom.
Vad ska jag göra?
Har jag? Ta bort locket… Jag minns inte hur länge jag hängde där, men jag blev
uppdragen. Och fick skällning för att jag lekte i en kloak!

det konstig är att jag tycker bäst om den som är längst, nummer fyra! men kan inte bestäma snälla hjälp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0